Nuffnang

Followers

Friday, December 12, 2014

MEDIA NIGHT JAPEN 2014


Mempersembahkan gambar-gambar sempena Media Night Japen 2014.





    




Thursday, November 20, 2014

Kisah 30 Sen

KISAH RM0.30 YANG MENYENTUH HATI SAYA .... 
Cikgu : Kenapa Amin tak rehat? 
Amin: Mak saya beri 30sen sehari Cikgu ... kat kantin 30sen ni dpt beli karipap je satu, segan la cikgu beratur panjang2 dpt beli karipap satu jaa . 

Jadi saya kumpul duit hari ni utk mkn hari esok , dpt la saya mkn karipap ngan air sirap 30sen.
Saya kat kantin hari Selasa & Khamis je cikgu (Amin tertunduk malu) 
Perasaan saya mula bercampur baur, sedih & sebak. Di zaman 2014 ini masih juga ada pelajar yg membawa 30sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 30sen itu jumlah yg kecil sedangkan bagi pelajar ini 30sen sgt besar ertinya .. 
Cikgu : Kalau hari jumaat awk x pergi kantin la ya ? Amin: Oh .. hari jumaat duit 30sen ni saya sdekah masa bacaan yasiin , cikgu." jwb Amin dgn bersahaja. 
"Mak saya kata kalau kita sdekah, rezeki kita akan bertambah.." 
Mata saya dah berkaca... saya terkejut & bertambah sebak, dah la duit ada 30sen, siap boleh sedekah pulak lg.. 
Ya Allah, limpahkan lah rezeki bagi keluarga pelajarku ini. Luaskan la pintu rezeki mereka semuga mereka tidak lagi berada didlm kemiskinan.
Huh, mcm terpukul sungguh saya, bayangkn duit 30sen yg d beri utk makan, dia sedekahkan 30sen utk tabung sekolah setiap Jumaat semasa bacaan yasiin..
‪#‎SHARE‬ lah eh. .mungkin cerita nie nampak simple tapi ia memberi 1000 pengajaran agar kita semua lebihkan bersedekah ....

‪#‎subahanallah‬ .. Tengok betapa mulianya hati seorang pelajar ni ... mulia dan bijak berbelanja lak tu .....
Terharu dan merasa bangga jugak.

JustUnfollow

Assalamualaikum 
Sakit jiwa tidak, kalau orang request follow dalam instagram atau twitter kita, lepas tu bila kita dah approve , tup-tup dia dah unfollow balik? Entah-entah STALKER! kan kan siapa tahu kan...

Hahhhh.... 

ni ada satu Apps yang mana kita boleh tahu siapa UNFOLLOW kita. Bukan tu ja tau, kita juga boleh tahu siapa admirers kita hehehe...

So apa lagi pegilah download Apps ni dekat Application Store korang! 






Kawan atau Lawan

Assalamualaikum bloggers
Dalam hidup kita seharian, ramai sangat orang yang datang dan pergi samada yang betul-betul boleh jadi kawan atau sebaliknya.
Apa perasaan korang bila orang yang rapat dengan kita, makan bersama, kerja bersama, berbual bersama tiba-tiba dia mengata perkara yang buruk tentang kita? Lebih-lebih lagi perkara yang dia cakap tu tidak benar.
Sedih, marah, kecewa, tidak percaya, binggung, semua bermain difikiran kitakan.

Apa TINDAKAN korang bila ada kawan yang macam ni? Cer bagi tips sikit hehe


Tuesday, November 4, 2014

RINDU GA

Assalamualaikum hai.
rindunya mau buat GA dan rindu mau ikut GA
Tapi belum ada masa lagi ni. Sabtu ni dah nak berentap hikhikhik
Doakan team kami menang tau :)

Nanti bila dah habis semua program, barulah saya buat GA ya.
Tapi sebelum tu nak tunjuk HADIAH GA dulu hehe.
Ini baru satu tau..yang lain nanti fikir hehehe..


Liza Izara dah update koleksi baju dekat SINI 


Thursday, October 30, 2014

Anak kecil itu tidak bersalah

Assalamualaikum
Hari ini, masa ini dan saat ini, banyak kejadian yang berlaku terhadap
 anak-anak dibawah  pusat jagaan kanak-kanak.
 Tidak dapat digambarkan keperitan dan kesakitan
 anak-anak kecil yang diperlakukan sedemikian. 
Apalah yang anak kecil itu tahu bila diperlakukan sedemikian?

Sepatutnya kita sebagai orang yang dewasa
patut tahu dan sedar apa yang kita lakukan.
 Ibu bapa menghantar anak mereka dengan 
bertawakkal agar kita yang diamanahkan ini 
menjaga kesayangan mereka dengan baik. 
Tapi tahukah kamu betapa hancur luluhnya hati seorang ibu dan ayah
 bila anak mereka diperlakukan sedemikian? 
Diseksa tanpa dapat mempertahankan diri, 
tanpa dapat meminta pertolongan, 
tanpa dapat belas ihsan daripada sipelaku.
Tahukah kamu bahawa anak kecil itu sedang merasa kesakitan yang amat?!

Cuba kamu lakukan sendiri dirumah.
Ambillah sebatang jarum dan cucuklah pada ibu jari tanganmu. 
Apa yang kamu rasakan?
sakit bukan?
sakit walaupun jarum ini hanya sekecil benda.
Apatah lagi anak-anak yang diseksa
disuap makanan ke dalam mulut secara paksa.
diikat tangan dan kaki secara meniarap
Cuba kamu lakukan dirumah,
rendamkan diri kamu kedalam kolam.
Apa yang kamu rasakan?
Sesak bukan?
Begitulah apa yang anak kecil itu rasakan. 
Sesak ketika dipaksa untuk makan dan diikat sebegitu rupa.
Dimana sifat keibuan kita? kemanusiaan kita?

Saya banyak melihat kejadian-kejadian yang Allah tunjukkan pada kita. 
Perbezaan antara manusia dan binatang.
Kita ni manusia, makhluk yang paling bertuah kerana diberikan akal fikiran dan perasaan untuk mengawal segala perbuatan kita. Tapi kenapa kita terlalu bodoh untuk menilai apa yang baik dan buruk segala perbuatan kita?

Binatang pun sayangkan anaknya.
Tapi manusia???
Sewenang-wenangnya menyeksa anak-anak kecil.
Bukan anak dia pula tu.
Anak orang! Anak orang......
Ya mungkin dia belum punya anak.
Tapi esok hari sedarkah dia, bahawa dia akan berkahwin dan mempunyai anak?
Esok hari bila anak sendiri diperlakukan sedemikian apa perasaan kamu?
Sedih? marah? seksa? benci? pilu? dan lain-lain perasaan yang tidak dapat diungkap kan.
Tapi bila sudah kamu sedar bahawa kamu pernah berbuat begitu pada anak orang lain suatu masa dahulu, mungkin sudah terlambat! sudah terlambat untuk kamu memperbaiki segala kesilapan dulu. 

Hari ini ramai orang cakap "takpala esok-esok anak dia pula yang akan dibuat begitu". JANGAN! JANGAN MENDOAKAN SEBEGINI. Sebab itu bukan salah anak. Tapi salah orang tua yang tak ada akal! Kesian anak-anak jadi mangsa dek kerana perbuatan ibu nya dahulu yang pernah menyeksa anak orang lain, dia pula yang mendapat pembalasannya. Tidak adil bukan? yang patut dihukum adalah orang tua. Bukan anak kecil. 
Berdoalah agar sipelaku lah yang patut dihukum, bukan anaknya kelak. Jangan kerana kesilapan kita, anak kita yang menerima hukumannya. Kita bukan ibu bapa yang sempurna, tapi janganlah kita menjadikan ketidaksempurnaan itu satu alasan untuk kita melakukan kesilapan. 

Anak anugerah Allah yang tiada nilai gantinya.
Berbahagialah bersama anak.
Kerana dialah yang akan mendoakan kita kelak bila kita sudah tiada.

Monday, October 27, 2014

Netball

Assalamualaikum
siapa suka sukan netball? Angkat tangan hehe
Sorry tau disebabkan kesukaan dan kegilaan inilah yang membuatkan saya lama tak update blog.

NETBALL! NETBALL! NETBALL!


Dari sekolah rendah sampailah da bekerja memang minat gilalah dengan Bola Jaring ni.
Dulu perempuan ja boleh main, sekarang lelaki pun boleh tau! Bukan lelaki yang lembut tu, lelaki yang macho pun main wooo...hehe 
Kalau bola perempuan pun boleh main, kenapa tidak bola jaring kan kan...

Posisi saya kalau bukan GA/GS
Bab-bab jaring bola ni la paling best.
Siap kena panggil sharpshooter
tapi pandai angin-angin tu yang bikin hangin!!!! haha

Kalau angin bayu datang, dekat garisan D pun boleh shoot punya. Tapi bila dah angin kus-kus datang tiang depan mata pun, bola tak masuk-masuk ahaha. Lumrahlah kan, kita hanya manusia biasa. Bukan setiap masa boleh buat benda yang sama pun. hikhikhik (nyedapkan hati je ni)

Jomlah share siapa yang suka sangat dengan Netball ni.
manalah tau kat sini ada players negeri ko... hehe

bolehlah buat friendlymatch hahaha :p







Tuesday, October 7, 2014

Jadilah seperti Pohon

Assalamualaikum kengkawan
rasanya masih sempat untuk saya ucapkan Salam Aidiladha  kepada semua umat islam sedunia.

Harini bila buka blog terus rasa mcm ek?? sedihnya ada orang tuduh tanpa usul periksa. Tapi takpa renungkan kata-kata ini


Kita ni kalau bab kesalahan orang cepat ja kita cari salah orang kan. Tapi bila bab kebaikan ada saja yang hendak di dengkikan.

Untuk orang yang terus-terus terjah menerjah tu saya nasihatkan selidik dulu daripada mana dapat gambar tu dan adakah gambar tu mempunyai kebenaran daripada supplier atau pun tidak. Kalau tak ada kebenaran bolehlah repot polis ke, askar ke bomba ke. Tapi kalau peniaga tu ada kebenaran daripada supplier kan ke jatuh FITNAH namanya tu. 

Saya ni pun tahu juga halal haram. Saya bisnes dah lama, tahu banyak liku-liku perniagaan ni. Janganlah main tuduh je kalau tak tahu. Saya ambil semua gambar tu pun atas kebenaran suplier. Kalau tak percaya tanya pada supplier. Saya ni agen dia, bukan pencuri!
Nasib dah buang whatsapp kebenaran dari supplier tu, kalau tak saya bagi tengok kat sini.

Tapi tak apalah, saya dah bagitau dah supplier tu ada orang jenis macam tu. Semoga lepas ni tenang hatilah ya sebab menuduh, memfitnah orang. Mungkin esok lusa kat akhirat awak merangkak mencari orang yg awak tuduh tu. Sekian terima kasih!

Ya Allah dugaan datang lagi. Alhamdulillah aku di uji dan aku tahu Allah sayang aku.

Mood : Hampa

Wednesday, September 17, 2014

Gangguan Seksual

Assalamualaikum bloggers
Apa khabar semua? InshaAllah diharap semua kengkawan sihat ye..
Maaflah sekarng ni jarang dah update entry kat blog
Bukan apa ada masalah besar yang berlaku pada saya.
Doakan saya sentiasa dilindungi dari fitnah dunia dan daripada penganiayaan orang sekeliling. Amin. 

Gangguan Seksual..
Siapa pernah mengalaminya? takut hendak berterus-terang? tidak tahu apa yang perlu dibuat? tidak tahu mana nak mengadu???? JANGAN TAKUT!!! dan sila bertindak dengan pantas dan betul. Jangan biarkan diri kita diperlekehkan dan dipermainkan. Kita ada maruah kita sendiri. Lebih-lebih lagi kalau kita seorang isteri kita memegang maruah suami kita. 

Gangguan seksual ditempat kerja merupakan satu pengalaman yang cukup drastik dan menyeksa perasaan si mangsa. Hal ini akan menyebabkan kita menjadi takut hendak ke tempat kerja, malas, tertekan, gelisah, terhina, benci, marah, sedih dan hilang pertimbangan sehingga menjejaskan psikologi, fizikal dan kesihatan mangsa. 

Antara tingkah laku yang diklasifikasikan sebagai gangguan seksual ialah :

Secara Lisan : gangguan termasuk kata-kata komen, gurauan, usikan dan bunyi yang bersifat seksual

Bahasa Isyarat : isyarat tangan atau bahasa isyarat yang membayangkan perlakuan seks serta tingkah laku mengurat yang berterusan juga dikategorikan sebagai ganggual seksual.

Secara Visual : seperti bahan-bahan lucah, melukis gambar lucah, menulis surat berbentuk seksual serta mendedahkan tubuh termasuk pakaian seksi.

Secara Psikologi : mengulangi jemputan sosial yang telah ditolak, memujuk rayu secara berterusan untuk keluar bersama atau bercumbu.

Secra Sentuhan Fizikal : seperti menepuk, mencubit, mengusap, menggesel badan, memeluk, mencium dan serangan seksual seperti meraba.

Oleh yang demikian, seandainya anda pernah mengalami salah satu daripada 5 perkara diatas bolehlah membuat laporan kepada ketua Jabatan korang,Biro pengaduan awam (BPA)  atau yang paling baik lapor kepada pihak polis.Mungkin 4 perkara diatas masih boleh kita pertimbangkan dengan kesabaran tetapi kalau anda mengalami perkara yang kelima jangan tunggu lagi buat je laporan. Biar si pelaku tu mendapat pengajaran yang menyedarkan beliau. Kalau kita biarkan takut-takut nanti perkara yang tidak diingini akan berlaku kepada kita. Seperti sakit, lebih baik mencegah daripada merawat.

Hukuman bagi si pelaku :


Seksyen di bawah Kanun Keseksaan Jenis hukuman Hukuman penjara minimum Hukuman penjara maksimum Hukuman Lain

349: Kekerasan Jenayah.
Hukuman di bawah 352 Penjara atau denda atau kedua-duanya 3 bulan Denda maksimum RM1000



354: Kekerasan dengan niat mencabul kehormatan

Penjara atau denda atau sebatan atau mana-mana dua seksaan
10 tahun
Boleh didenda atau disebat



509: Perkataan/isyarat yang mengaibkan kehormatan

Penjara atau denda atau kedua-duanya
5 tahun
Boleh didenda.




Walaupun perkataan lucah ke atas pekerja wanita yang berlaku di tempat kerja merupakan satu jenayah di bawah seksyen 509 tetapi disebabkan kebanyakan kes gangguan seks hanya melibatkan si pesalah dan mangsa tanpa kehadiran orang ketiga serta tiada kecederaan fizikal, maka amatlah sukar untuk memenuhi piawaian pembuktian di bawah undang-undang jenayah iaitu tanpa keraguan yang munasabah. Dalam aspek ini, mangsa gangguan seks seolah-olah tiada perlindungan di bawah undang-undang jenayah. 
(Okey yang ni sangat menyedihkan, tapi mana ada orang yang nak buat jahat tunggu orang ramai kan? sipelaku pun pintar juga, mesti dia akan buat masa orang tiada. Diperumpamakan seperti, manada orang mahu mengaku berak ditepi jalan!)

Kadang-kala ada juga majikan yang menyalahkan kita semula atau majikan yang menyebelahi si pelaku kerana si pelaku mempunyai hubungan rapat dengannya. Ini akan menyebabkan si mangsa akan lebih tertekan. Dimana keadilan majikan seperti itu? 


Sebenarnya, masih terdapat kes-kes jenayah terhadap wanita yang tidak dilaporkan. Kes-kes tersebut tidak dapat ditentukan bilangan dan sistem keadilan jenayah akan gagal sekiranya ia tidak dapat membantu mangsa sementara pesalah tidak dihadapkan ke muka pengadilan dan menunggu peluang untuk mencari mangsa yang seterusnya. 

Oleh itu, usaha pengukuhan sistem keadilan jenayah dari segi prosedur laporan, pendakwaan, forensik serta kaunseling harus diberi perhatian.



DOA DAN TAWAKKAL KEPADA ALLAH.

BERDOALAH AGAR KITA DIJAUHKAN DARIPADA MAJIKAN DAN ORANG-ORANG YANG ZALIM.
BERDOALAH AGAR KITA DIJAUHI DARIPADA FITNAH DUNIA DAN PENGANIYAAN ORANG TERHADAP KITA.
INSYAALLAH, ALLAH MAHA ADIL, JANGAN LUPA YANG DIATAS. DIA MAHA MELIHAT DAN JANGAN MEMPERLEKEHKAN JANJI-JANJI-NYA.






Tuesday, September 2, 2014

Salam Merdeka


Assalamualaikum kawan-kawan bloggers...
Lama saya menyepikan diri...
Dugaan demi dugaan mendatang...
Doakan saya terus tabah dalam menghadapi segala dugaan dunia ini Amin...

Rasanya belum terlewat lagi untuk saya mengucapkan "SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA KE 57 TAHUN " dengan tema " DISINI LAHIRNYA SEBUAH CINTA"....

Alhamdulillah dan syukur ke hadrat Illahi walaupun tahun ini merupakan tahun yang paling banyak Malaysia diuji, namun Allah masih meminjamkan kita bumi Malaysia ini. Walaupun semakin hari bangsa diantara kita berbalah sesama sendiri, baik yang terang-terangan mahupun yang secara senyap, Malaysia masih Allah lindungi.

Rasa sebak, bila ada diantara kita yang sudah mulai lupa dimana bumi kita berada. Hina menghina agama lain, pemimpin berbalah sesama sendiri, bangsa berbunuh sesama sendiri, kemanusiaan jelas mulai pudar, keperihatinan mulai goyah, kedudukan mulai terancam dan banyak lagi yang telah dan akan berlaku. Semua itu petanda akhirnya zaman ini.

Ya Allah ...
Semoga Engkau sentiasa memelihari Malaysia yang kecil ini daripada fitnah dunia.
Semoga Engkau memelihara kami daripada tipu daya syaitan nirrojim.
Semoga Engkau satukan hati dan iman kami yakni Umat Muhammad Mu Ya Allah.

Tiada daya dan upaya selain memohon pertolongan daripada Mu Ya Allah...Amin